22/4/10

ΙΧ: «Πράσινο φως» για απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης

Την απόφαση για απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης στα ΙΧ σε Αττική και Θεσσαλονίκη έχει λάβει η κυβέρνηση, καθώς δέχεται πιέσεις από την Ε.Ε., ενώ ταυτόχρονα η άρση της απαγόρευσης θα αποτελέσει μέτρο τόνωσης στις πωλήσεις Ι.Χ. και γενικότερα του κλάδου αυτοκινήτου. H απαγόρευση της πετρελαιοκίνησης αποτελεί μείζον θέμα στην Ελλάδα από τη δεκαετία του 1990, καθώς τότε η υπερβολική ρύπανση που προκαλούνταν από τους παλιούς κινητήρες diesel επιβάρυναν ιδιαίτερα την ατμόσφαιρα κυρίως στο λεκανοπέδιο της Αττικής.
Ωστόσο ύστερα από 20 χρόνια, οι εκπομπές ρύπων αλλά και μικροσωματιδίων από τους σύγχρονους πετρελαιοκινητήρες που πληρούν τις προδιαγραφές Euro5 καταρρίπτουν το επιχείρημα της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος. Ετσι, σύμφωνα με αρμόδια κυβερνητικά στελέχη, σύντομα η κυβέρνηση αναμένεται να προχωρήσει στην απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης σε Αττική και Θεσσαλονίκη. Μία ακόμη παράμετρος που αποτελούσε εμπόδιο στην άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης ήταν τα διυλιστήρια, τα οποία έχουν προβεί σε πολύ μεγάλες επενδύσεις για την παραγωγή διαφόρων τύπων αμόλυβδης, ενώ αντίστοιχα στο πετρέλαιο οι σχετικές επενδύσεις ήταν πολύ μικρότερης κλίμακας.
Διυλιστήρια
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, η εξέλιξη διαφόρων τύπων αμόλυβδης βενζίνης εξακολουθεί να βρίσκεται στην «πρώτη γραμμή», καθώς τα περιθώρια κέρδους είναι πολύ υψηλά, σε αντίθεση με το πετρέλαιο κίνησης στο οποίο το κέρδος είναι πολύ χαμηλό.
Ωστόσο υπάρχει και ακόμη μία άποψη η οποία εκφράστηκε από κυβερνητικό στέλεχος πρόσφατα σε συνέντευξη Τύπου και όπως χαρακτηριστικά είπε: «Το θέμα της άρσης απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης δεν έχει να κάνει με το γεγονός πως οι σύγχρονοι κινητήρες πετρελαίου ρυπαίνουν, αλλά με τα διυλιστήρια τα οποία παράγουν χαμηλής ποιότητας diesel με αποτέλεσμα να ρυπαίνουν το περιβάλλον?». Στελέχη της αγοράς πετρελαιοειδών πάντως εκτιμούν πως η ποιότητα του πετρελαίου κίνησης στη χώρας μας είναι ανάλογη με εκείνη άλλων χωρών της Ε.Ε. και μάλιστα η ποσότητα θείου στα ελληνικά καύσιμα έχει μειωθεί από 350 ppm στα 10 ppm τα 2 τελευταία χρόνια!
Επίσης επισημαίνουν πως δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης και ήρθε η ώρα της απελευθέρωσης.
Όμως, η ύπαρξη του πετρελαίου θέρμανσης αποτελεί δέλεαρ για τους επιτήδειους, οι οποίοι τα αναμιγνύουν με στόχο το υπερβολικό κέρδος, με αποτέλεσμα η φοροδιαφυγή που προκαλείται στα δημόσια έσοδα να υπολογίζεται σε αρκετά δισ. ευρώ!
Πολλαπλά οφέλη για την αγορά από το μέτρο
Στροφή στα μοντέλα με κινητήρες diesel

Μπορεί τη δεδομένη στιγμή η κυβέρνηση να μην μπορεί να επαναφέρει το μέτρο της απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων, παρά το γεγονός πως κορυφαίοι υπουργοί έχουν στα χέρια τους τη νέα μελέτη του ΙΟΒΕ βάσει της οποία η επαναφορά του μέτρου δεν στοιχίζει τίποτα, ωστόσο η απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης σε Αττική και Θεσσαλονίκη θα αποτελεί ένα μέτρο τόνωσης των πωλήσεων. Αλλωστε οι συνεχείς αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων θα οδηγήσει πάρα πολλούς καταναλωτές να αντικαταστήσουν τα βενζινοκίνητα Ι.Χ. τους με αντίστοιχα πετρελαιοκίνητα, ενώ οι υποψήφιοι αγοραστές σίγουρα θα στραφούν προς μοντέλα με κινητήρες diesel. Η απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης εκτός της τόνωσης στις πωλήσεις θα ενισχύσει και τα δημόσια έσοδα καθώς τα μοντέλα με κινητήρες diesel είναι ακριβότερα από 2.000 ευρώ και πάνω.
Οδηγία Euro5
Ιδιοι ρύποι για diesel- βενζίνη
Ενας από τους βασικότερους παράγοντες για τους οποίους πρέπει να απελευθερωθεί η κίνηση των πετρελαιοκίνητων οχημάτων σε Αττική και Θεσσαλονίκη αφορά στο γεγονός πως στην οδηγία εκπομπών ρύπων Euro 5 υπάρχει σαφής προσδιορισμός από την Ε.Ε. βάσει του οποίου οι ρύποι είναι κοινοί (πολύ χαμηλοί) για τους κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου. Ετσι οι πετρελαιοκινητήρες και οι βενζινοκινητήρες ρυπαίνουν το ίδιο και μάλιστα οι κινητήρες πετρελαίου τελευταίας γενιάς είναι πολύ πιο «καθαροί» από τους αντίστοιχους βενζίνης! Παράλληλα τα όρια εκπομπής μικροσωματιδίων είναι κοινά για τους δύο τύπους κινητήρων και δεν πρέπει να ξεπερνούν τα 5 γρ. ανά χλμ.
Από 0,70 ευρώ το κ.μ.
Κάποιοι επιλέγουν υγραέριο λόγω ακριβής βενζίνης
Η αύξηση του κόστους χρήσης των ΙΧ και, κυρίως, εκείνων με κινητήρες μεγάλου κυβισμού έχει οδηγήσει αρκετούς να τα μετατρέπουν σε υγραεριοκίνητα! Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, αυτή τη στιγμή τα ραντεβού τοποθέτησης στις μονάδες εγκατάστασης υγραεριοκίνησης ξεπερνούν τους 3 μήνες! Το κόστος τοποθέτησης υγραεριοκίνησης κυμαίνεται ανάλογα με τον τύπο και τη χώρα προέλευσης του συστήματος και ξεκινούν από 1.000 ευρώ, ενώ μπορεί να ξεπεράσουν ακόμη και τις 2.500 ευρώ. Στα περισσότερα συστήματα το ΙΧ κινείται με δύο τύπους καυσίμου (βενζίνη ? υγραέριο) καθώς διαθέτει δύο δεξαμενές διευρύνοντας απίστευτα την αυτονομία στο ΙΧ. Ωστόσο η δεξαμενή του υγραερίου «γεμίζει» με πολύ λιγότερα χρήματα, καθώς η τιμή του κυμαίνεται περίπου στα 0,70 ευρώ το κ.μ.
Πηγή: Ισοτιμία