18/1/10

ΑΠΑΤΗ ΑΕ. ΔΙΟΔΙΑ ΑΙΓΙΝΙΟΥ

Διπλά διόδια από το Μάρτιο για να πας στην… Κατερίνη! Εκτυπώσιμη σελίδα

five_col_4Το κόστος για τους οδηγούς θα φθάσει έως και τα 8 ευρώ. Τα διόδια θα λειτουργήσουν στο ύψος του Αιγινίου και σε απόσταση μόλις 10 χιλιομέτρων από τα υπάρχοντα στα Μάλγαρα 

Της Μαρίας Καραούλη

Πανάκριβα θα κοστίζει από τον προσεχή Μάρτιο το ταξίδι Θεσσαλονίκη - Κατερίνη καθώς θα αρχίσει η λειτουργία διοδίων (δεύτερα στην εθνική οδό Θεσσαλονίκης - Κατερίνης) στο ύψος του Αιγινίου, πριν από τον ποταμό Αλιάκμονα και μόλις 10 χιλιόμετρα από τα υπάρχοντα στα Μάλγαρα.
Ήδη οι εργασίες κατασκευής του σταθμού των διοδίων από την εταιρεία ΑΙΓΑΙΟ Α.Ε. ξεκίνησαν και μαζί οι διαμαρτυρίες των κατοίκων, κατ’ αρχήν του Αιγινίου, οι οποίοι πλήττονται περισσότερο αφού για περίπου 44 χιλιόμετρα, που απέχει ο οικισμός από τη Θεσσαλονίκη, θα πληρώνουν έως και 8 ευρώ!
Την περασμένη Κυριακή πραγματοποιήθηκε λαϊκή συνέλευση των κατοίκων του Αιγινίου, οι οποίοι εξέλεξαν τα μέλη της επιτροπής αγώνα για να οργανώσουν τις κινήσεις, ώστε να αποτραπεί η λειτουργία των διοδίων.
Στην πρόταση για ψήφισμα του δημοτικού συμβουλίου, που εγκρίθηκε στη διάρκεια της συνέλευσης, αναφέρονται μεταξύ άλλων ότι: “Το υπέρογκο κόστος των διπλών διοδίων θα επιβαρύνει όσους κατοίκους του Αιγινίου εργάζονται στη Θεσσαλονίκη και πηγαινοέρχονται καθημερινά ή μετακινούνται συχνά για κοινωνικούς ή άλλους λόγους. Επίσης θα λειτουργήσει ανασταλτικά όχι μόνο για τους Θεσσαλονικείς που σχεδίαζαν να εγκατασταθούν στο Αιγίνιο, αλλά και για τις επιχειρήσεις που έβλεπαν θετικά τη δημιουργία Βιομηχανικού Πάρκου στην περιοχή. Τα νέα διόδια θα βάλουν φρένο σε οποιαδήποτε προοπτική ανάπτυξης του τόπου μας, γι’ αυτό καλούμε την κυβέρνηση να τροποποιήσει τη σχετική σύμβαση, καταργώντας το σχέδιο για τα νέα διόδια και να βρει άλλες λύσεις”.
Το θέμα θα συζητηθεί στο προσεχές δημοτικό συμβούλιο και όπως υπογράμμισε στη “Μ” ο δήμαρχος Αιγινίου Βασίλης Κοντός “ο δήμος θα προσπαθήσει να εξασφαλίσει για τους δημότες του την καλύτερη λύση, προτείνοντας την κάρτα ελευθέρας διέλευσης από τα διόδια ή οποίον άλλο τρόπο αποφασίσει το δημοτικό συμβούλιο. Το έργο δεν μπορούμε να το σταματήσουμε, ωστόσο τα διόδια θα έπρεπε να λειτουργήσουν μετά το πέρας της κατασκευής του δρόμου οπότε αρχίζει, σύμφωνα με τη σύμβαση, ο υπολογισμός του αντιτίμου ανάλογα με τη χιλιομετρική απόσταση, που σημαίνει ότι το κόστος θα είναι μικρότερο”.

“ΘΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΟΥΜΕ”
Πάντως στη συνέλευση των κατοίκων το πνεύμα που επικράτησε ήταν να χρησιμοποιηθούν όλοι οι νόμιμοι τρόποι αντίδρασης στη λειτουργία των διοδίων. Το μέλος της επιτροπής αγώνα Αντώνης Νταγλιούδης ξεκαθάρισε στη “Μ” ότι “θα προσπαθήσουμε με κάθε τρόπο να αποτρέψουμε τη λειτουργία των διοδίων με παραστάσεις και επιστολές διαμαρτυρίας στο ΥΠΕΧΩΔΕ, στο γενικό γραμματέα της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας αλλά και με συγκεντρώσεις στην εθνική οδό, εάν χρειαστεί”. Η συνέλευση των κατοίκων στο Αιγίνιο πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του ΣΥΝ, στην οποία το μέλος του κόμματος Γιώργος Γκαϊτατζής αναφέρθηκε στη συμφωνία του κράτους με την ΑΙΓΑΙΟ Α.Ε., μια συμφωνία, όπως είπε, που διπλασίασε τους σταθμούς διοδίων και επέφερε μεγάλες αυξήσεις πριν ακόμη ξεκινήσουν τα έργα. Υποστήριξε ακόμη ότι το 1 δισ. ευρώ που θα δαπανήσει η εταιρεία για την κατασκευή των έργων θα το έχει μαζέψει από τα διόδια πολύ πιο σύντομα από τα 30 χρόνια που θα εκμεταλλεύεται το δρόμο. Αναφερόμενος στο νέο σταθμό διοδίων, είπε ότι θα αποτελέσει ακόμη ένα εμπόδιο στην ανάπτυξη του Αιγινίου, αφού θα εκτοξεύσει το κόστος μετακίνησης από τη Βόρεια Πιερία στη Θεσσαλονίκη ίσως και στα 8 ευρώ.
Ο Γ. ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ
Ο πολιτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για τα δημόσια έργα Γιάννης Μαγκριώτης μιλώντας στη “Μ” για το θέμα ανέφερε ότι: “Το ΠΑΣΟΚ πρότεινε την επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων. Εάν αφαιρεθούν οι φόροι για το κράτος, τότε θα περιοριστεί το κόστος των διοδίων έως και 50%, όπως και ο χρόνος εκμετάλλευσης από την εταιρεία. Με τον τρόπο που κατασκευάζονται αυτά τα έργα αντί να προσφέρουν στην τοπική κοινωνία, τη γονατίζουν”.

ΑΠΟΨΗ
Ζωσμένοι από διόδια
του Νίκου Ηλιάδη
Οι παλαιότερες κυβερνήσεις -κυρίως αυτές του Κ. Σημίτη- είχαν αποφασίσει ελέω Ολυμπιακών Αγώνων να ακουμπήσουν το σύνολο του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων στο λεκανοπέδιο. Πετούσαν ολίγα ψίχουλα στην περιφέρεια και ακόμη λιγότερα στους βορειοελλαδίτες και αγόραζαν χρόνο και κάποιες λιγοστές ψήφους, που, όσο η κοροϊδία μεγάλωνε, τόσο αυτές λιγόστευαν. Το ΠΑΣΟΚ πλήρωσε, όπως ακριβώς του άξιζε, αυτήν την πολιτική του, ιδιαιτέρως στη Θεσσαλονίκη αλλά και στους υπόλοιπους νομούς της Κεντρικής Μακεδονίας. Και πέρασε στην αντιπολίτευση παραδίδοντας τη σκυτάλη στη Νέα Διακυβέρνηση. Οι βορειοελλαδίτες πίστεψαν ότι η περίοδος των ισχνών αγελάδων είχε επιτέλους παρέλθει. Είδαν και τα πρώτα εργοτάξια του μετρό και βεβαιώθηκαν ότι αυτή η κυβέρνηση θα αποκαταστήσει την… έννομη τάξη και θα άρει τις χρόνιες ανισότητες μεταξύ λεκανοπεδίου και περιφέρειας.
Όπως όλα τα θαύματα όμως, έτσι κι αυτό δεν κράτησε παρά μόνον τρεις ημέρες. Το μετρό κόλλησε, η υποθαλάσσια -ακόμη και με τη στρεβλή εκδοχή της- πάει για ακύρωση, η εξωτερική περιφερειακή σχεδιάζεται με ρυθμούς ανάπηρης χελώνας και μάλιστα εν κρυπτώ, η διπλοβάρδια στα σχολεία του πολεοδομικού συγκροτήματος εξακολουθεί να οργιάζει…
Τι θα συνέβαινε όμως, εάν η κυβέρνηση υλοποιούσε τις εξαγγελίες της; “Θα νιώθαμε ευτυχείς”, θα ήταν η λογική απάντηση. Μόνον που τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά. Γιατί με εξαίρεση το μετρό όλα τα υπόλοιπα έργα σχεδιάζονται να γίνουν με τη μέθοδο της αυτοχρηματοδότησης. Όπερ σημαίνει ότι ο πολίτης θα ξηλώνεται καθημερινά ακόμη και για την παραμικρή μετακίνησή του. Ειδικότερα οι Θεσσαλονικείς θα είναι κυριολεκτικά ζωσμένοι από διόδια. Είτε αυτά της υποθαλάσσιας είτε της εξωτερικής περιφερειακής, της Εγνατίας, των Μαλγάρων…
Το πλέον εξωφρενικό όμως είναι ότι από τον προσεχή Μάρτιο οι πολίτες οι οποίοι μετακινούνται από και προς Πιερία θα κληθούν να πληρώσουν έξτρα διόδια, μαζί με αυτά των Μαλγάρων. Παρότι ο αυτοκινητόδρομος από Λεπτοκαρυά και πάνω είναι από ετών έτοιμος και το μόνο που θα κάνει ο ανάδοχος είναι μερικά μερεμέτια σε τρεις ανισόπεδους κόμβους, ο νέος σταθμός διοδίων άρχισε ήδη να κατασκευάζεται.
Το “μοντέλο Σουφλιά” αντί για την ανάπτυξη οδηγεί δεκάδες περιοχές στην απομόνωση. Υψώνει ανυπέρβλητα τείχη ανάμεσα στη Θεσσαλονίκη και την ενδοχώρα της. Ανακόπτει το κύμα οικιστικής μετεγκατάστασης που άρχισε να αναπτύσσεται εσχάτως προς την Πιερία, τορπιλίζει το τουριστικό εισόδημα των Πιεριέων επιχειρηματιών, δυσχεραίνει αφάνταστα τις καθημερινές μετακινήσεις χιλιάδων εργαζομένων. Όταν η Νέα Διακυβέρνηση υποσχόταν στους ριγμένους βορειοελλαδίτες ανάπτυξη, ουδείς είχε προσέξει τα “ψιλά γράμματα” του κ. Σουφλιά. Ουδείς όμως εγγυάται ότι η αβλεψία αυτή θα συνεχιστεί ες αεί.