11/10/11

Αντί να επενδύουν οι ξένοι στην Ελλάδα, φεύγουν και οι τελευταίοι

Τι σηματοδοτεί το λουκέτο καταστημάτων της Saturn..
Μπορεί να ακούμε συχνά για επενδυτικές "ευκαιρίες" στην Ελλάδα εν μέσω κρίσης, την άποψη όμως αυτή δε φαίνεται να συμμερίζονται οι πολυεθνικοί όμιλοι που δραστηριοποιούνται ήδη στην Ελλάδα, οι οποίες, με πρωταγωνιστή τον κλάδο του λιανεμπορίου προχωρούν σε συρρίκνωση του δικτύου τους ή ακόμη και οδηγούνται σε έξοδο από την ελληνική αγορά. Παράγοντες της αγοράς άλλωστε δεν κρύβουν την απαισιοδοξία τους θεωρώντας πως η τάση αυτή θα ενταθεί και θα κορυφωθεί μέσα στους επόμενους μήνες, με άμεση συνέπεια φυσικά την έκρηξη της ανεργίας...

Τελευταίο κρούσμα, η διακοπή της λειτουργίας των υποκαταστήματων Media Markt του Φαλήρου, του Saturn Σταθμού Λαρίσης και του Saturn Πυλαίας στη Θεσσαλονίκη, που ανακοίνωσε ο γερμανικός όμιλος Media-Saturn. Με την απόφαση παράλληλα προαναγγέλλονται απολύσεις για το 50% των εργαζόμενων στα συγκεκριμένα υποκαταστήματα.

Από καιρό άλλωστε αποτελούσε κοινό μυστικό ότι ο όμιλος εξετάζει τη συγκεκριμένη κίνηση εξαιτίας της δραματικής πτώσης του τζίρου, παρόλο που προ μηνός είχε διαψεύσει τη σχετική φημολογία μετά από επίκαιρη ερώτηση του ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή.

Ποιος μπορεί να κατηγορήσει τους ξένους επενδυτές άλλωστε, όταν η καταναλωτική δαπάνη έχει φτάσει στο "ναδίρ", τα μέτρα λιτότητας έχουν συρρικνώσει το συρρικνώσει το ελληνικό εισόδημα σε επίπεδα...2004 ενώ με βραδείς ρυθμούς λαμβάνονται μέτρα για την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, και τη διαμόρφωνση ενός φιλικού προς τις επιχειρήσεις φορολογικού συστήματος...

Σύμφωνα μάλιστα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, το επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2011 η καθαρή εισροή κεφαλαίων για ξένες άμεσες επενδύσεις (ΞΑΕ), για το πρώτο επτάμηνο του έτους, ήταν μόλις 634 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 46,77% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2010 και 64,65% σε σχέση με το 2009. Οι ξένες άμεσες επενδύσεις ήταν 1.188,9 εκατ. ευρώ το 2010 και 1.793,3 εκατ. ευρώ το 2009.

Είχε προηγηθεί η αποχώρηση της γαλλικής FNAC και της γερμανικής Aldi. Υπενθυμίζεται ότι μετά από μόλις 5 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα η μεγαλύτερη αλυσίδα πολυκαταστημάτων τεχνολογικών και πολιτιστικών ειδών στην Ευρώπη, η γαλλική FNAC, «σηκώθηκε και έφυγε» πέρυσι από τη χώρα μας μεταβιβάζοντας τα δύο από τα τρία καταστήματα που είχε ανοίξει στην Αθήνα, στην εταιρεία Public συμφερόντων του επιχειρηματία Πάνου Γερμανού. Το πρόγραμμα ανάπτυξης της εταιρείας στη χώρας μας που διακόπηκε «άδοξα» προέβλεπε οκτώ με δέκα καταστημάτων συνολικά στην Ελλάδα έως το 2012, υλοποιώντας συνολική επένδυση 25-30 εκατ. ευρώ στη χώρα μας. Η δε Aldi, η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αλυσίδα supermarket, είχε στενούς εμπορικούς δεσμούς με έλληνες παραγωγούς τροφίμων που έχασαν έναν σοβαρό πελάτη. H εταιρεία, διέθετε 38 καταστήματα με 700 εργαζόμενους, αλλά δεν κατάφερε να εκτοπίσει τη Lidl βάζοντας "στοπ" στις εν Ελλάδι επενδύσεις της.

Όσον αφορά τις εταιρείς που φέρονται να εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο αποχώρησης, σε αυτές συγκαταλέγονται "δυνατοί" παίκτες στο χώρο τους που είχαν τη δυνατότητα να συνεισφέρουν στην αναζωογόνηση της ελληνικής αγοράς και τη δημιουργία θέσεων εργασίας.

Υπό το φάσμα της επέλασης της ύφεσης στην Ελλάδα, ο όμιλος Carrefour - Μαρινόπουλος "πάγωσε" πρόσφατα το μεγαλύτερο μέρος του επενδυτικού του προγράμματος.

Παράλληλα , μετατίθεται κάθε σχέδιο για περαιτέρω επέκταση ενώ ο στόχος δημιουργίας 14 καταστημάτων Planet ανά την επικράτεια αναπροσαρμόζεται σε 10 καταστήματα, με άγνωστο όμως χρόνο υλοποίησής τους.

Άλλο "βαρύ όνομα",η σουηδική εταιρεία Η&Μ, η οποία εισήλθε το 2007 στην ελληνική αγορά, έχει διακόψει το εξαγγελθέν πρόγραμμα της για επενδύσεις και δημιουργία νέων πολυκαταστημάτων. Παράλληλα, η εταιρεία έλαβε την απόφαση να εισέλθει το 2012 στην δελεαστικότερη αγορά της Βουλγαρίας δημιουργώντας το πρώτο της μαγαζί τον Μάρτιο του 2012 στο The Mall Sofia.

Η εταιρεία αναμένεται να δώσει μία τελευταία ευκαιρία στην εν Ελλάδι επένδυση της μέσω ενός πλάνου σωτηρίας για την εξισορρόπηση της οικονομικής της κατάστασης, αλλά καθόλου βέβαιη δε θεωρείται η παραμονή της στην ελληνική αγορά πέραν του 2012.

Την έξοδο τους από την Ελλάδα εξετάζουν και διεθνείς εταιρείες ένδυσης, όπως η Timberland- Nautica μετά την διακοπή των συμβολαίων αντιπροσώπευσης τους από την Ridenco.

dimkotsos@reporter.gr